IMPLEMENTACIÓ DEL MINDFULNESS EN ENTORNS EDUCATIUS
PLA D'ESTUDIS
750 HORES LECTIVES
30 CRÈDITS

1.850 euros

 

 

Mòdul 01

El Mindfulness a l’aula, bases i beneficis.

20h online
Docent: David Henestrosa
Contingut:

Assignatura 1

    • Origen i evolució del Mindfulness.
    • Definició de Mindfulness. L’atenció: el valor d’un instant.
    • Bases conceptuals i evidències científiques.
    • Signes que indiquen la presència d’estrès.
    • Beneficis del Mindfulness a nivell personal i professional.
    • Introducció a la respiració, relaxació i visualització.
    • La importància del Mindfulness en l’entorn educatiu.
    • El Mindfulness a l’aula, més enllà d’una simple moda.
    • Context actual a l’escola. Com pot ajudar Mindfulness?
    • Qui pot fer Mindfulness?
    • Estar present en l’experiència. L’entrenament de l’atenció.
    • La meditació i els seus beneficis. Efectes en l’aprenentatge i la memòria.
    • Pràctiques i dinàmiques d’introducció a l’atenció plena.

 

 

 

 

Mòdul 02

Mindfulness per a la gestió de l’estrès en els docents. Programa MBSR

25h online
Docent: Rosa Torras
Contingut:

Assignatura 2

  • L’atenció conscient. La respiració com a àncora en el present.
  • La percepció i els judicis. No identificar-nos amb els pensaments.
  • L’estrès com a mecanisme d’emergència per a la supervivència.
  • Resposta a l’estrès des del Mindfulness.
  • Gestió de les emocions. Regulació emocional.
  • Gestió del temps. Aprendre a prioritzar.
  • L’escolta empàtica i la comunicació conscient. Assertivitat.
  • L’assertivitat per establir límits.
  • La resiliència i l’acceptació de la realitat.
  • Resolució de conflictes i l’art del perdó.
  • Cultivar la compassió i l’agraïment per créixer com a éssers humans.

Jornada de pràctica intensiva (4h).

Mòdul 03

Mindfulness per a nens i adolescents. Programa Un Lloc Tranquil

25h online
Docent: Montserrat Segarra
Contingut:

Assignatura 3

    • Programa per a desenvolupar en vuit sessions.
    • Introduir Mindfulness de forma senzilla i comprensible a partir de l’experiència.
    • Acords per desenvolupar el programa en un ambient segur i acollidor.
    • Descobrir la importància dels moments de pràctica regular: enfortir el múscul de l’atenció.
    • Investigar la tendència a dirigir l’atenció cap al passat o el futur.
    • Cultivar la capacitat d’observar els pensaments.
    • Incorporar el concepte de ment poc amable.
    • La percepció: com ens veiem a nosaltres mateixos i als altres.
    • Examinar els sentiments associats a les experiències desagradables. Detectar la resistència.
    • Gestionar emocions difícils. Com calmem el llop que portem dins?
    • Canviar d’estat quan ens alterem, per no caure en comportaments insans o en conductes addictives.
    • Practicar l’ús del Mindfulness en la comunicació.

. Jornada presencial de pràctica (2h).
. Taller de prevenció d’addiccions en adolescents (2h)

Mòdul 04

Mindfulness per a la salut i el benestar docent

30h online
Docent: Mireia Garcia
Contingut:

Assignatura 4

    • Una mirada cap a l’interior. Autocompassió.
    • Reconeixement dels nostres recursos interns, capacitats i fortaleses.
    • Amabilitat, benestar i presencia.
    • Prendre consciència dels nostres automatismes.
    • Intel·ligència emocional.
    • La interconnexió.
    • La interdependència i la compassió.
    • Creant i cultivant relacions positives.
    • La comunicació conscient i l’escolta compassiva (Nivell Avançat).
    • Prevenció i gestió de conflictes dins i fora de l’escola.
    • Acceptació, aprenentatges i canvi.

Mòdul 05

Mindfulness, de la teoria a la pràctica.

25h online
Docent: David Henestrosa i Montse Segarra
Contingut:

Assignatura 5

    • Oferir Mindfulness a infants i joves, amb quina intenció?
    • Revisió de programes consolidats d’atenció plena per a infant i joves.
    • La transformació als centres educatius a través de l’Atenció Plena.
    • Docents atents i presents, la clau del canvi.
    • Dissenyar un model real d’implementació del Mindfulness a l’entorn educatiu, que s’adapti a les característiques pròpies de cada centre.
    • Crear ambients i relacions des del Mindfulness dins i fora de l’escola.
    • Aprendre a crear espais físics adaptats a les diverses etapes educatives i atenent a la diversitat de centres.
    • Dissenyar un pla de rutines i accions per al dia a dia de l’escola.
    • Dissenyar una Jornada pràctica de Mindfulness per a fer amb infants i joves dins o fora de l’escola.
    • Conèixer els principals reptes durant la implementació.
    • Avaluar intervencions basades en Mindfulness.
    • Eines d’observació i mesura.
    • Creant xarxa. Incloent companys, famílies i comunitat.
  • Jornada de bany de bosc (3h).

Mòdul 06

Treball final de Postgrau

El Treball Final de Postgrau és per a nosaltres la pedra angular del Pla d’Estudis d’aquest programa i la seva realització́ i presentació és obligatòria per a obtenir la titulació́.

La finalitat principal del Treball Final és que els participants elaborin un projecte que proposi i concreti com portar a la pràctica en el context educatiu tot allò après sobre el Mindfulness.

Les habilitats i competències que vol promoure l’elaboració d’aquest treball són:

  • Integrar els coneixements adquirits per implementar-los, d’una manera personal i original, en entorns diversos partint de la pròpia capacitat.
  • Cultivar una actitud personal i professional orientada a la flexibilitat, innovació i creativitat per resoldre potencials problemes.
  • Saber com afrontar la complexitat des de l’ètica i dels valors Mindfulness de bondat, amabilitat i compassió.
  • Comunicar i transmetre les experiències, sensacions i els coneixements apresos a altres docents, infants, joves i famílies des del respecte i amb claredat, honestedat i humilitat.

El projecte haurà de ser supervisat per un dels docents de l’equip del Postgrau que farà les funcions de tutor i acompanyarà la seva progressió.

Master Class

Master Class

Mòdul 1

Dr. Vicente Simón, psiquiatre, investigador i catedràtic de psicobiologia, dedicat a l’estudi de la consciència i de la meditació.

Mòdul 2

Taula rodona amb docents formats en Mindfulness i especialistes en educació emocional i atenció plena.

Mòdul 3

Dra. Amy Saltzman, Metge holística i directora de Association for Mindfulness in Education. Fundadora Still Quiet Place.

Mòdul 4

Webinar de temes d’actualitat en entorns educatius: «Resolució de conflictes a l’aula»

Jornades i Tallers

Jornades i Tallers

Totes les jornades intensives i els tallers de cada mòdul es faran en dissabte a la seu de “Can Ramos” de la Garriga seu de la Fundació Universitària Martí l’Humà. Trobareu les dates a la pestanya de Calendari.

Estada Final

Estada Final de Postgrau

Viure una experiència per observar i compartir les descobertes i els aprenentatges en l’Atenció Plena assolits durant el Postgrau.

Tindrem temps per meditar en plena natura, per exercitar el cos, per relaxar-nos i per practicar espais de silenci.
Gaudirem de moments per compartir les experiències i el projecte del Postgrau, de diàlegs per reflexionar com l’altruisme i la compassió es un pilar fonamental per assolir el benestar personal, un estat que ens apropa a la felicitat.

Inclou la tasca de l’equip organitzatiu. No inclou l’allotjament ni els àpats.

Un cop finalitzat el Postgrau, superades les proves d’avaluació i acabat el Projecte Final el participant rebrà un
Títol del Postgrau d’Implementació del Mindfulness en entorns educatius per la UVic i la FUMH.
També un certificat de:
Programa MBSR (Mindfulness per a la Reducció de l’Estrès)
Programa Un Lloc Tranquil (A Still Quiet Place de la Dra. Amy Saltzman)

Preu del Postgrau:
1.850 €

Primer pagament en concepte de Matrícula:
400 €

Segon pagament:
1.450 €

Descomptes:
– 10% de descompte amb el codi UVIC10 per alumnes i exalumnes de la UVic (aplicable als dos pagaments).
– 10% de descompte amb el codi PSICO10 per col·legiats en el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (aplicable als dos pagaments) .

Bonificacions:
Curs bonificable a través de la FUNDAE (Treballadors d’escoles concertades, privades i empreses).

Pagament:
Els dos pagaments (Matrícula 400 € i segon pagament de 1.450 €) permeten finançament mitjançant la plataforma SeQura (la capacitat d’acollir-se al finançament dependrà de l’acord bancari de l’usuari amb la seva entitat bancària).

Alumnes amb titulació universitària espanyola

Per accedir a un programa de postgrau amb ple dret has d’estar en possessió d’un títol universitari de grau o equiparable:

– Un títol universitari de grau EEES (mínim 180 crèdits ECTS).

o bé:

– Un títol de llicenciatura, diplomatura o enginyeria previ a la implantació de l’EEES (mínim 3 cursos acadèmics).

– En cas que s’autoritzi la matrícula sense una titulació universitària,
s’obtindrà un certificat d’especialització universitària en comptes del títol de postgrau.

Documentació que has de presentar:
– Còpia del DNI, Passaport o NIE vigent.
– Còpia compulsada del teu títol universitari o del resguard o document en format digital amb el Codi Segur de Verificació. Si no en disposes, aportant l’original i una còpia del títol, et podrem fer la verificació a l’Àrea de Gestió Acadèmica de la UVic- UCC o en qui es designi. Si has obtingut la titulació d’accés al programa de postgrau a la UVic-UCC no cal que presentis el títol universitari.
– Carta de motivació.
– Currículum Vitae.

Mòduls de 4 setmanes
Una sessió online en streaming per setmana (divendres de 18h a 20h).

Una sessió d’una hora gravada per visualitzar lliurament durant la setmana.

3 masterclass (amb personalitats dins del món del mindfulness)

Un bany de bosc

3 Jornades presencials en dissabte

Hores de tutorització personalitzada del projecte final

Estada final de Postgrau

INICI OCTUBRE 2025

MÒDUL 1
4 SETMANES
10 octubre al 7 novembre de 2025 (10, 17,24, 7 novembre) en divendres 1 Sessió de 2h de 18:00 a 20:00h
MÒDUL 2
4 SETMANES
14 novembre al 12 de desembre de 2025 (14, 21, 28 i 12 des) Divendres 1 Sessió de 2h de 18:00 a 20:00h Jornada intensiva: Dissabte 13 de desembre 10h a 14h
MÒDUL 3
4 SETMANES
9 de gener al 30 de gener del 2026 (9, 16, 23, 30 de gener) Divendres 1 sessió de 2h de 18:00 a 20:00h Jornada intensiva: Dissabte 31 de gener de 10h a 14h.
MÒDUL 4
4 SETMANES
20 de febrer al 13 de març de 2026 (20, 27, 6 i 13 de març) Divendres 1 sessió de 2h de 18:00 a 20:00h
Seminari Treball Final de Postgrau (TFP)
divendres 13 de febrer de 18:00 a 20:00h (introducció TFP)
BANY DE BOSC
Dissabte 21 de març de 2026 de 10 a 14h
MÒDUL 5
4 SETMANES
10 d'abril al 8 de maig de 2026 (10,17, 24 d'abril i 8 de maig) Divendres 1 sessió de 2h de 18:00 a 20:00h
MÀSTER CLASS FINAL
ESTADA FINAL DE POSTGRAU
29, 30, 31 de maig de 2026
LLIURAMENT TREBALL FINAL DE POSTGRAU
Dijous 22 de maig del 2026
CLOENDA DEL POSTGRAU
5 de juny del 2026 a les 19h ONLINE